När vi pratar remasters av gamla spel så är det få inom branschen som kan mäta sig med Nightdive Studios kaliber. Vilka i sanning har lyckats att göra ett namn för sig just genom sin förmåga att pumpa nytt liv in i äldre titlar, och på den fronten representerar The Thing Remastered ännu en fjäder i hatten för gänget. Ett spel som, för de oinvigda, fungerar som en direkt uppföljare till John Carpenters kultförklarade skräckfilm från 1982. Ett spel som, på tiden det begav sig, hyllades av många kritiker och inte minst spelare. Så häng med när vi återigen besöker den isande skräcken i Antarktis.
Det mest uppenbara och det som omgående slår en är så klart spelets visuella presentation, och precis som många gånger tidigare har Nightdive knappast legat på latsidan här. För spelet stödjer både 4K-upplösning samt en bilduppdateringen upp till 144 fps, något som omvandlar den tidigare lite suddiga upplevelsen till en oväntat kristallklar sådan. Nightdive har även haft den goda smaken att implementera både kantutjämning och pixelbaserad belysning, vilket lyfter miljöerna rejält och gör upplevelsen än mer omslutande än någonsin tidigare.
Balansen är smakfullt väl avvägd och The Thing Remastered är både troget originalet men samtidigt tillräckligt fräscht och krispigt för att kunna tilltala även en modern publik, och inte bara nostalgiska stofiler likt undertecknad.
<bild>"Kör ni ut till Antarktis?"</bild>
Men det är självfallet inte bara de visuella delarna som kärleksfullt lyfts upp till en mer samtida standard, nej även ljudet och dess mixning har dammats av och berikats. Allt från de ylande antarktiska vindarna till de groteska lätena från The Thing och dess många olika iterationer är nu kristallklara och bidrar mer än någonsin till spelets unika stämning. Känslan av fara och utsatthet är påtaglig och förstärks av den effektiva mixningen, precis som tidigare är musiken även den bidragande under de ögonblick den gör sig påmind. För likväl som i filmen är det något som används förhållandevis sparsamt.
När det kommer till gameplay så är, föga förvånande, allt från originalspelet representerat här. Inget har klippts eller på något vis censurerats eller anpassats till att passa ett modernt narrativ. Skräcken är, tack och lov, intakt och precis som tidigare ges du här chans att uppleva spelets mest unika och väl ihågkomna mekanik där rädsla och förtroende spelar in i hur du interagerar med resterande medlemmar av det räddningsteam som anländer till antarktis. En skillnad mot tidigare, och en väldigt positiv sådan, är spelets tidigare skriptade så kallade "burst outs". Dessa är tack och lov helt bortplockade då de tidigare kunde leda till att ej infekterade NPC-er plötsligt omvandlades helt utan förvarning. Dess exklusion gör att upplevelsen känns långt mer rättvis och gör att karaktärer nu endast kan bli infekterade genom direkt kontakt med The Thing, som sig bör.
<bild>Blog och gegg i överflöd!</bild>
Spelets story förblir dock oförändrad och precis som tidigare, utan att spoliera något, så är det din uppgift i rollen som Blake att uppdaga och dokumentera händelserna på Outpost 31. Tillsammans med ditt team från U.S. Special Forces så tvingas du kämpa, inte bara mot den frusna ödemarken och det obarmhärtiga klimatet, utan också med den utomjordiska livsform som vi blev väl bekanta med i John Carpenters originalfilm.
Kort och gott, för fans av filmen så är The Thing Remastered inte bara en nostalgitripp av rang utan också ett kärleksbrev av rang till dess förlaga. Både manus och gameplay är än idag strålande och knyter snyggt vid där filmen slutade, utan att ta sig några extravaganta friheter. Det känns naturligt och intressant. Därtill har Nightdive gjort ett direkt mästerligt arbete med att skänka denna klassiker nytt liv och ge fans, nya som gamla, en chans att uppleva skräcken på Outpost 31 ännu en gång. Fast med moderna bekvämligheter. The Thing Remastered är rakt igenom strålande och bjuder på lika delar kalla kårar som intensiva strider.