Spelet {Songs of Silence} är utvecklat av Chimera Entertainment, vilka tidigare skapat {Angry Birds Epic} och {Angry Birds Evolution} för Rovios räkning. Även om dessa två titlar är enkla strategi- och rollspelsversioner av Angry Birds-serien, är 4X-strategispelet Songs of Silence väldigt långt ifrån {Angry Birds}. Men det finns likheter.
Songs of Silence är en annorlunda tolkning av ett 4X-strategispel och ett exempel på hur en etablerad subgenre kan utvecklas och förnyas. I det här fallet genom att lägga till automatiserade realtidsstrider och deckbuilding-mekanik. Fokus ligger dock fortfarande på att bygga och utöka din armé, expandera ditt kungarike och förbättra dina hjältar, och även om det fortfarande är turbaserat erbjuds både realtidsstrider och ett smart kortsystem som kan påverka striderna i olika riktningar.
<bild>Det är ett riktigt tjusigt äventyr som väntar.</bild>
I korthet handlar historien i Songs of Silence om kampen mellan två krafter: Ljuset och den allt förtärande och dödliga Silence. Du tar kontroll över en av spelets tre fraktioner, antingen 1000 Kingdoms, Old Race eller Crusade, och ska sedan försöka överleva konflikten genom en rad taktiska val och naturligtvis strider. Världen i Songs of Silence är en komplex väv av kungadömen och olika grupper som kämpar för dominans och för att stoppa spridningen av Silence.
Om du inte är bekant med genren kan strategispel som dessa ofta vara lite svåra att komma in i. Lyckligtvis är kampanjen i Songs of Silence tämligen lättillgänglig eftersom den långsamt introducerar de olika aspekterna och du bör definitivt börja här om du är ny i den här genren. Kort sagt kontrollerar du styrkor och trupper runt en karta där du måste besegra olika grupper av fiender, belägra och ta över städer under fiendens kontroll och naturligtvis försöka skydda de städer och områden som du kontrollerar. Ett sätt att göra detta är att förstärka städernas försvar eller placera stora grupper av trupper i dem.
<bild>Låt dig inte luras, spelsystemet är väldigt lättillgängligt.</bild>
Ovanstående del är turbaserad, eftersom du rör dig runt på kartan och när du har slut på drag är det fiendens tur. Allt annat görs med hjälp av kort. Det finns tre typer av kort; Recruitment Cards, Strategy Cards och Battle Cards. Med Recruitment Cards kan du rekrytera olika styrkor, antingen till dina arméer eller för att vakta dina städer och fästningar. Med strategikorten kan du förstärka städerna, stärka försvaret och optimera delar av städerna så att inkomsterna från staden ökar och flödar i en jämn ström. Detta är viktigt i ett krig, som vi alla vet.
Slutligen finns det Battle Cards, vilka såklart används i strider. Till skillnad från Recruitment Cards och Strategy Cards kan Battle Cards användas flera gånger i varje runda, eftersom de bara har en cooldown-period som måste passera innan de kan användas igen.
<bild>Menyerna är förvånansvärt smidiga med handkontroll.</bild>
Innan du går ut i strid måste du se till att dina styrkor är i den formation du vill ha när striderna börjar, för när striden väl är igång har du inte längre någon direkt kontroll över dina styrkor. Det är här dina stridskort kommer in i bilden. De kan till exempel göra dina styrkor snabbare och kraftfullare, de kan läka och kanske till och med återuppliva fallna trupper, utföra speciella typer av attacker och mycket, mycket mer. Det är som att spela en deckbuilder ovanpå ett realtidsstrategispel och det är en ganska intressant mekanik.
Överlag fungerar Songs of Silence ganska bra, men de automatiska striderna kan kännas lite för… automatiska. Du tittar i princip bara på en strid som utspelar sig framför dina ögon medan du väntar på att dina Battle Cards ska svalna så att du kan använda dem igen. Det kan verka lite frånkopplat och det enda sättet att påverka matchen är att spela dessa Battle Cards. Det är inte ett stort problem som sådant, men jag kom ofta på mig själv med att önska att jag hade mer direkt inflytande på striderna.
<bild>Musiken är absolut förstklassig.</bild>
Någon resurshantering eller liknande finns heller inte, så Songs of Silence är kanske lite för enkelt för den erfarne 4X-strategen eller erfarne RTS-spelaren. Man har helt enkelt inte möjlighet att pilla med en massa småsaker och finjustera strategier under stridens gång. Å andra sidan gör det också spelet mer lättillgängligt för nya gamers, som kanske provat på genren tidigare men tyckt att den varit för komplicerad.
Songs of Silence är visuellt mycket vackert och soundtracket från Hitoshi Sakimoto, som tidigare skapat soundtracket till {Final Fantasy Tactics} och {Valkyria Chronicles}, är alldeles utmärkt.
<bild>Ett suveränt strategispel för nybörjare.</bild>
Songs of Silence är ett utmärkt, lättillgängligt och nytt sätt att ta sig an ett strategispel. Tillägget av kortlekar gör saker och ting lite enklare och det finns inte en massa krav på hantering, vilket gör det hela lite mer intuitivt. Det är just dessa saker som lär skrämma bort erfarna strategispelare, eftersom de inte lär tycka att konceptet har djupet som de ofta efterfrågar.
Jag sade i början att utvecklarna från Chimera Entertainment tidigare gjort enkla strategiversioner baserade på Angry Birds-serien – och det kan man faktiskt se spår av i Songs of Silence, eftersom vi har att göra med vad man skulle kunna kalla ett "strategispel light". Tack vare lekbyggarmekaniken och kampanjen är Songs of Silence en utmärkt utgångspunkt för den lite oerfarna strategispelaren som vill lära känna genren bättre.